מחקר אנתרופולוגי על המשפחה הישראלית ב- WhatsApp

המחקר מעניק הצצה נדירה ובלעדית למגוון קבוצות משפחתיות ומתאר לראשונה מה באמת קורה בקבוצות ה-  WhatsApp המשפחתיות אשר הפכו לחלק מהותי מההוויה הישראלית הדיגיטלית ומתרבות המשפחה העכשווית.

המחקר הוא מחקר אנתרופולוגי- כלומר, מחקר שנעשה ע"י תצפית אישי, של אנתרופולוג על חברי קבוצה ושיחות עימם. דרך משתתפי המחקר הישירים נחשפנו למשתתפים עקיפים (חברי קבוצות). השיחות של הקבוצות השונות נחשפו לפנינו וניתחנו גם אותן לפי פרמטרים שונים.המחקר חושף תובנות רבות ומעמיקות לגבי ארבעה תחומים עיקריים:

תובנות על המשפחה
פתיחת קבוצת הוואטסאפ היא טקס שמצריך מבני המשפחה להגדיר את עצמם כקהילה. עליהם להחליט מי נכלל ומי אינו נכלל בקבוצה ולהגדיר את הרזולוציה המשפחתית שהקבוצה תשקף: משפחה גרעינית (הורים וילדים החיים יחד), משפחה סמי גרעינית (הורים וילדים שעזבו את הבית, מצאו בני זוג או הביאו ילדים), משפחה מורחבת (כוללת גם בני דודים, דודים, סבים וסבתות). ההתייחסות הבסיסית שלנו היא בד"כ למשפחה גרעינית, אבל מתברר שבשנים האחרונות יש עלייה בתפקידן של המשפחות הסמי גרעיניות והמורחבות, גם בהקשר משפחתי (האפליקציה מקלה על שמירת קשר) וגם בהקשר צרכני. תובנות מעניינות נוספות הן ההתפצלות של הקבוצה הגדולה למספר תתי קבוצות קטנות, בדיוק כמו אירוע משפחתי שבו מתחלקים לקבוצות.

תובנות על וואטסאפ
כל כלי דיגיטלי חדש משנה את המשמעות של הקודמים לו. בניגוד לטענות שכלים חדשים מוחקים את הקודמים המחקר מציע הגדרה מחדש של התפקידים שנושאים המדיומים השונים. אם בעבר פייסבוק נתפסה בתור הרשת החברתית הסגורה והאינטימית בה משתמשים בשם אמיתי ומדברים עם אנשים שמכירים, היום האינטימיות של וואטסאפ גורמת  לפייסבוק להיתפס כמקום פתוח ופומבי. ישנן מגוון מטרות ומניעים לנוע בין הרשת האינטימית והסגורה שבמרכזה הקבוצה לזו הפומבית והפתוחה שבמרכזה האינדיבידואל. הפרט בוחר בין הרשתות- מה אני מעלה לפייסבוק ולמה אני נותן פומבי רק במסגרת המשפחתית המגינה. דוגמא יכולה להיות תמונות של הילדים. יש כבר היום משפחות שיפרסמו תמונות רק לבני המשפחה המורחבת, אך לא יעלו לפייסבוק, לנוכח השיח הרחב על הסכנות בכך.

תובנות על קבוצה ארגונית
קבוצות לא משפחתיות בוואטסאפ ובמיוחד קבוצות ארגוניות, מנסות ליישם פרקטיקות משפחתיות בכדי לייצר גיבוש ונאמנות בארגון. הארגון מנסה לייצר "אוירה משפחתית" ויוצר לצורך כך, בין היתר, קבוצות וואטסאפ. גם חברים מנסים לחקות את הקבוצה המשפחתית. הכל במטרה לזכות באותה אינטימיות ומחוייבות. האם זה עובד? כן- כשעושים את זה נכון.

 תובנות על מסחור
האם ניתן לעשות שימוש שיווקי בוואטסאפ? התשובה כרגע שלילית. חברי הקבוצה מרגישים שתוכן כזה  פוגע במרקם האינטימי והייחודי של וואטסאפ. רק מי שיבין את הכללים של שימוש בקבוצה יוכל לייצר קשר אורגני עם חברי הקבוצה מבלי לפגוע במרקם שלה.

להזמנת המחקר בשילוב הרצאת העשרה של אנתרופולוג דיגיטלי

צרו אתנו קשר:

לילך קינן, מנהלת הלקוחות
052-2221910
lilach@buzzilla.com